Aanbestedingsrecht

Aangezien zowel landelijke als lokale overheden hiervoor het geld van belastingbetalers gebruiken, moeten zij te allen tijde de best mogelijke kwaliteit en dienstverlening tegen de best mogelijke prijs krijgen. Het belastinggeld moet zo efficiënt mogelijk worden gebruikt, want de belastingbetaler heeft het recht te weten dat ‘zijn geld’ niet wordt verspild.

De aanbesteding van overheidsopdrachten

Het recht inzake overheidsopdrachten middels een aanbesteding is het geheel van alle wettelijke voorschriften die de overheid in acht moet nemen bij het plaatsen van overheidsopdrachten. Dit zijn wetten, verordeningen, gunningsregelingen, maar ook uitspraken van de hoogste rechterlijke instanties. Zo is de zogenaamde ‘aanbestedingsregeling’ van toepassing op de aanbesteding van, leveringen, diensten en bouwwerkzaamheden.

Drempelbedragen bij een aanbesteding

De huidige EU-drempels gelden tot eind 2024. In vergelijking met de waarden van 2020 en 2021 zijn deze vrijwel ongewijzigd gebleven. Er werd slechts een lichte stijging geregistreerd; zo ligt de EU-drempelwaarde voor leveringen en diensten slechts € 1000 hoger dan voorheen. Alle EU-drempels zijn dus nog steeds aanzienlijk lager dan die van 2018 en 2019.

Drempelbedragen vanaf 1-1-2024
Drempelbedragen aanbestedingen 2024

Rechtsbescherming in een aanbestedingsprocedure

Als een bij een (Europese) aanbesteding betrokken ondernemer het niet eens is met het verloop van de aanbesteding, met inhoudelijke aspecten ervan of zijn afwijzing in de aanbesteding, kan hij een bezwaarprocedure of - afhankelijk van het stadium van de aanbesteding - een rechtszaak aanspannen tegen de aanbestedende dienst die de aanbesteding organiseert.

Prekwalificatie

Wil een ondernemer regelmatig middels een aanbesteding opdrachten verkrijgen, dan kan hij aan een prekwalificatie-procedure meedoen. Prekwalificatie is een voorafgaande, contractonafhankelijke verificatie van het bewijs van geschiktheid in de gunningsprocedure. Het biedt ondernemingen en aanbestedende diensten veel voordelen:

  • Het bewijs van geschiktheid is altijd actueel, zodat de aanbestedende diensten het kunnen gebruiken als basis voor de geschiktheidstoets.
  • Ondernemingen vermijden formele uitsluitingen van de gunningsprocedure wanneer documenten per ongeluk niet zijn ingediend of niet actueel zijn.
  • Bedrijven hoeven niet voor elke gunningsprocedure opnieuw documenten verkrijgen.

Dit geldt met name voor aannemers in de bouw. Deze kunnen zich laten inschrijven op de algemeen toegankelijke lijst van de Verein für die Präqualifikation von Bauunternehmen e.V. (PQ-lijst). Deze lijst en informatie zijn beschikbaar op www.pq-verein.de.

Actief in VOL-gebied?

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in overheidsopdrachten en actief zijn in het VOL-gebied kunnen hun geschiktheid aantonen bij een prekwalificatiebureau (PQ-bureau). PQ-bureaus zijn de Kamers van Koophandel en Industrie of de door hen gesteunde adviesbureaus voor opdrachten. Alle aanbestedende diensten in Duitsland kunnen het certificaat van de prekwalificatie erkennen in plaats van individuele certificaten.

Landelijke databank

De geprekwalificeerde en gecertificeerde bedrijven zijn opgenomen in de landelijke databank op https://amtliches-verzeichnis.ihk.de/ van de Vereniging van Duitse Kamers van Koophandel en Industrie (DIHK) in samenwerking met de adviescentra voor opdrachten. Aanbestedende diensten zoeken hier naar geschikte bedrijven.