Blog - 10 jul 2023

4 juridische aandachtspunten bij het starten van een webshop in Duitsland

Heeft u interesse in het starten van een webshop in Duitsland? Met een bevolking van ruim 83 miljoen mensen kan Duitsland een zeer interessante afzetmarkt zijn! In dit blog zetten we 4 juridische aandachtspunten bij het starten van een webshop in Duitsland op een rij.

online-shoppen

Veelbelovende markt

Volgens branchevereniging bevh (Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland) steeg de bruto verkoop van goederen in e-commerce in 2021 met 19 procent tot 99,1 miljard euro. Dit is een mooi cijfer, maar voor een succesvolle webshop in Duitsland is een goede voorbereiding essentieel. Welke juridische aspecten zijn van belang bij het starten van een webshop in Duitsland? Graag zetten we vier aandachtspunten op een rij:

  • Impressum
    Het opnemen van een impressum is verplicht voor een webshop in Duitsland. Dit betreft een pagina waar de gegevens van de verkoper vermeld worden. Denk daarbij aan de vermelding van de naam en rechtsvorm van het bedrijf, het fysieke adres, contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) tot de (naam van de) vertegenwoordiging, registratiegegevens en het BTW-identificatienummer. Aan de hand van het impressum kan de klant zich een helder beeld vormen van de verkopende partij.
  • Algemene voorwaarden (Allgemeine Geschäftsbedingungen - AGB)
    In Duitsland moeten de algemene voorwaarden schriftelijk worden verstrekt aan de klant. Bijvoorbeeld door deze op de website beschikbaar te stellen en/of door deze tijdens het bestelproces aan de koper aan te bieden. De algemene voorwaarden moeten in het Duits worden opgesteld. Ook is het verplicht om in de algemene voorwaarden stil te staan bij zaken als verzendkosten, betaalmethodes, retourbeleid en garantievoorwaarden.
  • Privacyverklaring (Datenschutzerklärung)
    Bij een webshop in Duitsland gelden specifieke regels met betrekking tot de privacyverklaring. In dit document moet onder andere worden uitgelegd welke persoonlijke gegevens worden verzameld, en hoe deze gegevens worden gebruikt, opgeslagen en beschermd.
  • Informatie over het herroepingsrecht (Widerrufsbelehrung)
    Webshops zijn verplicht om consumenten te informeren over hun recht om een aankoop binnen een bepaalde termijn te retourneren. De Widerrufsbelehrung moet de stappen en procedures omschrijven die consumenten moeten doorlopen om gebruik te maken van hun herroepingsrecht.

Het starten van een webshop in Duitsland vraagt om een goede en gedegen voorbereiding. Bij STRICK staan we klaar om u te ondersteunen bij alle juridische aspecten die hierbij komen kijken. Wij maken u graag wegwijs binnen de Duitse wet- en regelgeving voor webshops. Neem vrijblijvend contact met Alexander Crämer.