Afgelopen jaar is opnieuw een record gebroken in de omzet van Duitse webwinkels. Er was een toename van € 13,9 miljard in de totale omzet. De stijging werd onder andere gerealiseerd in de kledingbranche en de online verkoop van elektrische apparaten. Daarnaast is de omzet met 30% gestegen in de FMCG, wonen en inrichting. Gezamenlijk kwamen de online aankopen in Duitsland op € 97,4 miljard in 2022.
Duitse webshop
Het aandeel van Nederlandse webwinkels in dit miljardenspel is te verwaarlozen, omdat Duitsers bij een Duitse webwinkel kopen en de buitenlandse webwinkels minder vertrouwen. Dit is een gemiste kans voor u als ondernemer. De oplossing is simpel: een Duitstalige webshop met een Duitse url. Hierdoor kunt u als volwaardige partner in de Duitse markt opereren en meeprofiteren van de toename van online aankopen.
Betaalmiddelen voor Duitse webshops
De meeste transacties vinden plaats op basis van vooruitbetaling (Vorkasse), gevolgd door bancaire incasso, waaronder creditcards en levering onder rembours. Deze betalingsvormen zijn goed voor 2/3 van alle transacties. De resterende leveringen geschieden op basis van facturen. Dit brengt echter een hoog incassorisico met zich mee. Tevens wordt in toenemende mate via Paypal en andere betalingsdiensten afgerekend.